Jak usunąć rdzę z karoserii samochodu?

Jak usunąć rdzę z karoserii samochodu?

Jak usunąć rdzę z samochodu

Częsta ekspozycja na czynniki atmosferyczne, brak odpowiedniej pielęgnacji nadwozia oraz powstające na powierzchni lakieru mikrouszkodzenia mogą sprawić, że nawet na najbardziej zadbanej karoserii może pojawić się charakterystyczny, brunatny nalot. Rdza nie tylko wygląda bardzo nieestetycznie, przede wszystkim znacząco osłabia strukturę blachy i jest zjawiskiem, które będzie wyłącznie się pogłębiać. Szybkie usunięcie ognisk rdzy pozwoli nie tylko przywrócić samochodowi dawny blask, ale przede wszystkim oszczędzić w przyszłości kosztownych napraw i wymian.

Elementami, na których najczęściej pojawia się rdza, są maska silnika, klapa bagażnika, progi, nadkola oraz dolna cześć drzwi. Nalot może bardzo szybko się rozprzestrzeniać, ponieważ takie czynniki jak wilgoć, sól, którą zimą posypuje się drogi, a także brud i kurz sprzyjają powstawaniu kolejnych miejsc korozji. Wizyta u lakiernika może okazać się kosztowna, na szczęście wykorzystując odpowiednie sposoby i preparaty rdzy z samochodu można pozbyć się także samodzielnie.

Przeczytaj także: Powłoka antykorozyjna w lakiernictwie renowacyjnym

Czym wyczyścić rdzę?

Pierwszym krokiem będzie mechaniczne usunięcie nalotu. W przypadku niewielkich ognisk wystarczy papier ścierny, można je również posmarować specjalnym zmywaczem antykorozyjnym. Bardziej problematyczne z pewnością będą miejsca, w których rdzy będzie dużo i zaczną tworzyć się odpryski i nieestetyczne bąble. W takich przypadkach konieczne może okazać się użycie specjalnej drucianej szczotki. Aby korozja za kilka tygodni nie pojawiła się na karoserii ponownie ważne jest, aby oczyścić zardzewiałe miejsce dokładnie, aż do surowej blachy. Przed rozpoczęciem ścierania papierem warto również, za pomocą taśmy lub folii zabezpieczyć te miejsca, w których lakier nie jest uszkodzony.

Po usunięciu rdzawego nalotu może się okazać, że w karoserii pojawiły się znaczne ubytki. Do ich wypełnienia może posłużyć nam specjalny zestaw naprawczy, w skład którego wchodzi szpachlówka samochodowa wraz z utwardzaczem oraz papier ścierny. Zanim przystąpimy do napraw blachę trzeba dokładnie oczyścić z wszystkich zanieczyszczeń. Najlepiej posłużą do tego preparaty do usuwania silikonu. Kiedy już pozbędziemy się resztek brudu możemy przejść do zasadniczej części - matę docinamy, tak aby pasowała do naszego ubytku, a następnie niewielką ilość szpachlówki mieszamy z utwardzaczem i nanosimy na docelowe miejsce. Preparat wysycha bardzo szybko, a dzięki niemu nie tylko wypełniony zostaje ubytek blachy, ale również wzmacnia się struktura całej naprawianej konstrukcji. Jeśli istnieje taka potrzeba, nadmiar szpachlówki należy delikatnie zeszlifować, tak, aby powierzchnia była gładka i pozbawiona zarysowań oraz nierówności.

Czym zabezpieczyć karoserię przed nawrotem korozji?

Ostatnim etapem będzie malowanie. W trakcie tego etapu ponownie dobrze będzie wykorzystać zabezpieczenia z folii i taśmy klejącej. Dobrą praktyką będzie również wykonywanie tej czynności specjalnej kabinie lakierniczej- pozwoli to na uniknięcie odkurzu czy zanieczyszczenia lakierowanej powierzchni.

Przez zasadniczym lakierowaniem blachę karoserii warto zabezpieczyć warstwą podkładu, który zapobiegać będzie ponownemu pojawianiu się ognisk rdzy. Dopiero po jego wyschnięciu można przejść do nakładania pierwszej warstwy lakieru bazowego. Aby naprawiane miejsce nie różniło się od reszty karoserii trzeba oczywiście dobrać odpowiedni kolor – najlepiej w tym celu skorzystać z tabliczki znamionowej pojazdu (kod OEM). Samo nakładanie powinno odbywać się zgodnie z instrukcją techniczną danego produktu, zazwyczaj cienkimi warstwami.

Ostatnim etapem usuwania rdzy z samochodu będzie położenie warstwy lakieru bezbarwnego. Zabezpieczy ona lakier bazowy przed czynnikami zewnętrznymi.